Thursday, October 20, 2016

Livlig fantasi

På mitt hotell bor en pappa med två barn. Med tanke på att sonen tränar med Djurgården och pappan har bakåtslickat hår och figursydd kostym är jag ganska säker på att de är hemmavarande på Östermalm där mitt hotell ligger. Varför de bor på hotell vet jag inte, men jag älskar att spekulera i det.

Det kunde vara att deras lägenhet har brunnit och måste renoveras, men då borde det bo en mamma där också. Därför tror jag att han precis har blivit utslängd i samband med en dramatisk skilsmässa. Hur länge han har bott på hotellet kan jag så klart inte veta, men han bodde där när jag flyttade in och är kvar tre nätter senare. Jag kan tänka mig att barnen tyckte att det var spännande till en början, men nu börjar tröttna.

Så i morse förändras plötsligt scenen. En kvinna dyker upp och äter frukost tillsammans med pappan och hans barn. Till min lycka sätter sig familjen bredvid mig och jag kan försöka luska lite mer (till min man kan jag hälsa att jag inte tittade dit en enda gång, de kan aldrig ana att jag tjuvlyssnade). Trots att mina öron är stora som tefat lyckas jag aldrig luska ut om kvinnan är barnens mamma eller någon ny. Barnen vänder sig i första hand till sin pappa vilket talar för att hon inte är mamman. De borde ha klängt på henne om hon har varit borta några nätter.

Det enda jag lyckas få reda på är att barnens farmor har sagt att det inte finns något som heter Tyresta, bara Tyresö, trots att dottern faktiskt hade varit i Tyresta nationalpark på skolutflykt. Nu är jag utcheckad från hotellet och kommer aldrig att få veta den verkligen anledningen till varför en pappa bor på hotell med sina två barn.


No comments: