Saturday, June 11, 2016

Fredagsnöje

Äntligen har jag kommit igång med det jag hade bestämt mig för att aldrig försumma igen - ridning. Två fredagar i rad har jag och min svenska kompis i grannstaden Sleepy Hollow tagit privatlektioner på förmiddagen.

Mycket i stallet påminner om hur det fungerar i Sverige, men med en stor skillnad. Här gör man inte i ordning sin häst själv utan blir serverad. Hästen står färdigsadlad när man anländer och när ridlektionen är slut överlämnas hästen till stallpersonalen som tar hand om den. Bekvämt men lite tråkigt. Alla dessa stalltjejer i Sverige som kommer ut i livet starkare och bättre förberedda än många, var får de sin livsutbildning i ett land där allt serveras på ett fat?

Efter ridningen äter vi lunch på Blue Hill Café på Stone Barns. En gård som ligger nära stallet och som förutom Café och berömd restaurang även bedriver bondgård utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Det går inte att göra ett besök här utan att börja planera sitt liv som bonde efteråt. Åtminstone lite höns och ett växthus.

I går intogs lunchen i trädgården under äppelträden i perfekt svenskt sommarväder.


No comments: