Monday, December 21, 2015

Bat Mitzva

Vi har nu klarat av vår första Bat Mitzva och jag kan lugnt konstatera att om en konfirmation firades på samma sätt hade jag alla gånger valt att konfirmerat mig. Eftersom jag bara har erfarenhet av just denna Bat Mitzva kan jag inte bege mig på att berätta hur de generellt går till, bara om just den här.

Dagen delades upp i två delar, ceremonin på förmiddagen och festen på kvällen. Däremellan kunde Lilla O ägna sig åt repetitioner inför söndagens dansuppvisning. Man behövde inte vara med på ceremonin, men vi ville  lära oss så mycket som möjligt om den här judiska traditionen och valde att vara med.

Templet där ceremonin skulle äga rum ligger bara fem minuters gångavstånd från vårt hus så vi promenerade dit i god tid iförda bästa söndagskostymen (fast det var lördag). Byggnaden är modern med en ljust och vackert sal. Vi fick alla varsin bok så att vi kunde följa med i ceremonin. Trots att vi inte kunde några av sångerna och att vissa delar skedde på hebreiska, var vi alla berörda över den personliga ceremonin. Till skillnad från en konfirmation är denna stund endast till för ett barn vilket ger stort fokus på en 13-åring.

Klockan 4 på eftermiddagen var det dags igen. Då samlades vi hos värdparet för att åka gemensam buss till Harlem Yacht Club på City Island. City Island ligger längst inne i Long Island Sound och hör till Bronx (trots namnet på båtklubben). Någon gång ska jag åka dit i dagsljus för det är en helt egen värld mitt i storstan.

Därefter började en fest utan dess like och som jag har svårt att förklara i ord. Jag tror inte heller att fotografier hade gjort tillställningen rättvisa. Det här var en fest med stort F för både barn och vuxna. Den började 5:30 och slutade klockan 10. Däremellan hann vi med mingel med allt man kunde önska sig både att dricka och äta, fotografering med valfri bakgrund, pingis, shuffleboard, middag och sist men inte minst dans.

Dansen var en historia för sig. Frågan är ju hur man får 12-13-åringar och vuxna att dansa tillsammans på en fest. Svaret är enkelt - man har inte bara en discjockey utan dessutom professionella underhållare som drar in alla människor på dansgolvet och får alla att göra gemensamma danssteg. Som grädde på moset ser man till att alla har roliga hattar och lysande attiraljer som piggar upp på dansgolvet.

Summa sumarum en magisk tillställning, från början till slut.

No comments: