Wednesday, August 8, 2012

Tween

Vi har numera en äkta tween hemma. Hon är nio år och ena stunden en riktig mystjej och andra ett prepubertalt monster. Utåt sett är vår dotter ett mönsterbarn. Underbart social, verbal och påhittig. I hemmets lugna vrå är det ofta helt andra tongångar. Omotiverade utbrott avlöser varandra och tonen är mer gnällig än glad. 

Eftersom jag har osedvanligt dåligt minne kan jag inte erinra mig om hur de numera näst intill vuxna barnen betedde sig som tweens. Jag tror mig minnas åren mellan nio och tolv som en tid av lugn och ro. Det är nu som barnen kan klara sig mer på egen hand, men vara hemma på kvällarna. Men det kan vara en efterkonstruktion.

Finns det någon regel som säger "besvärlig tween, harmonisk teen"? Visst gör det väl det?

1 comment:

Anonymous said...

Jag hoppas precis som du på det sistnämnda... Vi har två tweens just nu och det väl mest bergochdalbanegrejen som förvånar och förbryllar. Men det kanske faktiskt är som jag för höra allt som oftast, att jag inte fattar nånting... //my