Thursday, August 16, 2012

Cyklister

Om två veckor flyttar mitt kontor från Gärdet till Södermalm och redan nu beger jag mig dit titt som tätt på diverse möten. Helst och bäst förflyttar jag mig med cykel även om man denna sommar när som helst kan överrumplas av regn. 

Min cykelväg till Gärdet går till största delen genom bostadskvarter utan cykelbanor, vilket är helt OK eftersom gatorna är små och bilarna få. Vägen till Södermalm är helt annorlunda. Dit cyklar jag på cykelbanor och där är jag långt i från ensam, även om jag har den mesta trafiken mot mig. 

Jisses vad folk cyklar mellan City och Södermalm. I dag när jag lämnade Söder strax för klockan 17 var det så trångt i det mötande körfältet att jag nästan blev utträngd från mitt. 

Det är fantastiskt roligt att betrakta alla mötande cyklister. Kan det finnas ett mer varierande klientel än cyklister? För att inte tala om cyklarna. Mer än någonstans väljer man vem man vill vara när man kliver på sin cykel. Utom om man är en 46-årig kvinna med cykelhjälm. Då är man en tant hur man än försöker vara något annat. Men det kanske det kan vara värt.

No comments: