Saturday, March 26, 2016

Garment District

Lilla O är bjuden på två Bat Mitzva till våren och jag har tänkt utnyttja tillfället till att sy en klänning. Jag köpte en ny symaskin för två år sedan med ambitionen att börja sy. Än så länge har det gått sådär med de planerna. Nu när jag bara arbetar halvtid finns ingen ursäkt längre.

Mönster har jag inhandlat på nätet men tyg vill man känna på. När jag ändå ska möta svärmor på Penn Station passar jag på att utforska Garment District. Området är stort och inte lättnavigerat, men jag hittar en guide som hjälp på traven.

Första butiken på listan är Mood på 37:e gatan och längre än så kommer jag inte. Butiken ligger på tredje våningen i en kontorsbyggnad och jag hamnar först inne i grannbutiken Mood Home där de endast har hemtextiler. För att komma till modetyger åker vi en manuellt manövrerad hiss tillsammans med en hissvakt. Det känns som om vi kliver in i en tidsmaskin.

Väl framme på tredje våningen öppnar sig tre plan med ändlösa rader av tyg. Här finns allt man kan önska sig - siden, bomull, ylle, skinn, päls, syntet etc. Klientelet är lika varierat som utbudet och om man har fördomar om vilken typ av människor som handlar i en tygaffär kan man snabbt lägga dessa på hyllan.

Jag lyckas hitta ett passande tyg efter att ha passerat varenda hyllrad ett antal gånger. Eftersom jag inte vet om resultatet kommer att bli bra vill jag inte lägga ner en förmögenhet på tyget. Sidenrullarna får jag titta närmare på när jag har blivit mer varm i kläderna.

No comments: