Tuesday, March 22, 2016

Celebert besök i tunnelbanan

Den öppna platsen mellan tunnelbanan och shutteln på Times Square 42nd Street Station är om möjligt ännu trängre när jag som vanligt kommer farande med halvstressad blick för att hinna med tåget från Grand Central. Jag noterar att andelen poliser är ovanligt stor men det är först när jag ser alla stora kameror som jag förstår att det inte är Bryssel som spökar.

Precis vid Spår 1 står en stor klunga människor som turas om att ta selfies med en lång, välklädd och gråhårig man som jag inte alls känner igen. Han ser så vänlig och tillmötesgående ut att jag misstänker att det är en politiker. För egen del tar jag en bild på spektaklet och lyckas även få med huvudpersonen.

Min shuttle kommer och jag hinner i god tid med tåget hem till Dobbs Ferry. Eftersom Lilla O ska ta med sig köttbullar till skolan i morgon, för att bjuda på i samband med International Feast tycker jag att vi kan unna oss sushi ute. Köttbullarna får räcka som matlagning efter en lång dag på jobbet.

På restaurangen visar jag Lilla O bilden från tunnelbanan, men inte heller hon vet vem det är. Medan vi väntar på vår mat slänger vi blickar mot den TV som står på i bakgrunden. Mest är det nyheter om Bryssel, men plötsligt fladdrar det förbi en bild på Mayor Bill de Blasio. "Men det är ju honom som jag såg idag" utbrister jag. Denna man som omtalas i radio var och varannan dag, men vars utseende jag tydligen aldrig har lagt på minnet.

No comments: