Wednesday, March 9, 2016

Söndagmiddag

Redan på fredagen börjar jakten på råvaror inför söndagens middag. Maken insisterar på att vi ska bjuda på ankbröst och det är inte alltid lätt att få tag på här. Den affär i vår omnejd med bäst utbud visar sig ha problem med sin ankbröstleverantör, så det är bara att leta vidare.

På lördagen fortsätter jakten. Efter museibesöket beger vi oss till Whole Foods i White Plains, men de har inte ens ankbröst i sitt sortiment. Mycket annat har de emellertid och besöket blir dyrt med tanke på att vi inte kan köpa vad vi vill ha.

Sista chansen är på söndagen. Lilla O har dans i grannstaden Sleepy Hollow och någonstans där bör det väl ändå finnas en affär med denna delikatess. Jag är hemma och bakar men maken letar. Plötsligt ringer han  och säger lite irriterat "Nu åker jag på Tappan Zee Bridge. Vad finns det för affärer på andra sidan?". Lite stressad letar jag upp en affär som låter lämplig - Old World Food Market. Gamla världen, kan inte vara bättre. Och faktiskt, de har vad vi söker. Nästan dubbelt så dyra som om vi hade köpt dem på Hemköp i Vasastan, men vad ska man göra. Senare framkommer att maken hade hamnat på bron av misstag när han körde hem, hur nu det kunde gå till. Men ibland är det ju så, att man hittar vad man vill ha när man tar fel väg.

Med ankbröst och hemlagad skagenröra under kontroll inväntar vi våra gäster klockan fem på söndag eftermiddag. En minut över fem kommer jag på att vi har slut på rostbröd som ska serveras med skagenröran. Våra gäster tittar fundersamt på mig när de anländer samtidigt med mig en kvart senare och jag kliver ur bilen med en brödpåse i handen. Men slutet gott och allting gott. Bokstavligt talat.

No comments: