Friday, April 1, 2016

Pool pass

Om vintern i New York påminner om svensk vinter, är det precis det motsatta med sommaren. Temperaturer över 30 grader är snarare regel än undantag och luftfuktigheten tropisk. Med detta sagt är det inte konstigt att folk gör vad som helst för att få tillgång till pool.

Dobbs Ferry har en community pool, men den är liten, tråkig och kostar trots detta 375 dollar. Grannstaden Hastings on Hudson har däremot en stor och fin pool som vi inte så mycket glädje av. Men varje år avsätts 50 medlemsskap till utomsocknes familjer för den något högre summan 700 dollar. Dessa medlemsskap tilldelas utifrån först till kvarn-principen och efterfrågan är enorm.

Exakt klockan 5:30 på morgonen den 1 april plockar jag upp grannen för att bege oss till community center i Hastings on Hudson. Klockan 9:00 släpps de 50 medlemskapen och grannen, som har varit med förr, vet att man ska vara ute i god tid. Vi är absolut inte först i kön när vi kommer fram fem minuter senare. 15 personer har varit ännu mer morgontidiga än vi.

45 minuter senare är antalet köande uppe över 50 och jag tackar min erfarna granne som har dragit med mig i tid. Själv hade jag nog siktat på 6:30-7:00 och ändå tyckt att jag hade tagit i ordentligt. Vi är en liten grupp på fyra personer som köar tillsammans och vi känner oss som tonåringar som köar för konsertbiljetter. Maken kommer förbi med välbehövligt kaffe efter cirka två timmar och grannen förser oss alla med bagels.

Exakt klockan nio släpps vi in och tio minuter senare går jag ut med ett pool pass och 700 dollar fattigare.

No comments: