Friday, May 19, 2017

Vardagsunderhållning

Efter en lång och kall vår har sommaren slagit till med besked. I två dagar har vi haft över 30 grader varmt och sedvanlig fuktighet. Temperaturväxlingar på 15 grader upp och ner kan inte vara bra för någon. För den som har glömt hur det känns med 30 graders värme i en storstad, kan jag meddela att det är som att gå omkaplsad av en värmefläkt. Inte alls behagligt.

Vanligtvis arbetar jag i stan tisdagar och onsdagar men denna vecka hade jag bytt onsdag mot torsdag av olika skäl. Mitt på dagen var jag tvungen att bege mig ut på stan för att genomföra några småärenden.

Bland annat var jag på apoteket där mannen i kassan bredvid mig beklagade sig över att han minsann alltid var tvungen att visa legitimation när han var slätrakad men aldrig när han var orakad. Exakt vad han handlade vet jag inte, men antagligen cigaretter vilket man fortfarande säljer på Walgreens. Åldersgränsen för tobak är 21 i NYC. Expediten protesterade och menade att hon minsann såg skillnad på folk oavsett om de var rakade eller inte, medan kunden hävdade (skämtsamt och vänligt) att han handlade hos henne flera gånger i veckan och hon frågade bara om legitimation när skägget var borta. Själv hade jag stor behållning av diskussionen och hade svårt att slita mig därifrån.

New York City är en stad full av ständiga små sitcomepisoder.

No comments: