Thursday, May 11, 2017

Böcker

När jag var ung slukade jag böcker. Först kom hästböckerna, Britta och Silver, Jill, Annika och Turk, sen kom romantiska böcker såsom Borta med Vinden, Angelique, Erica Jong och Selma Lagerlöf, vilka följdes av mer varierad och nutida litteratur.

Trenden bröts vid 26 års ålder då Stora Lilla F dök upp i mitt liv och jag dämpade läsningen för ett tag. Stundtals försökte jag, men svårigheten att balansera mitt hängivna läsande med en liten pockande bebis blev för svår så jag valde bebisen.

Sedan dess har jag naturligtvis läst böcker, men nu är jag tillbaka i full skala igen. Äntligen har jag tid och ork att avsätta så mycket utrymme som behövs för att jag ska blir absorberad av vad jag läser. Bland annat pendlar jag två dagar i veckan till Manhattan och tågresan tar 35 minuter. På Metro North får jag oftast sittplats vilket ger nästan 30 minuters läsning i vardera riktning. Precis den skjuts som behövs för att jag ska bli uppslukad av min bok.

Senast i raden är Freedom av Jonathan Franzen. En mycket bra bok som jag tror även slår hans storsäljare The Corrections. Han är som man kan tro svenskättling och låter en av sina karaktärer i Freedom vara detsamma. Som bakgrund till ättlingens flytt till USA nämns bland annat följande om Sverige:

"There had been a lot not to like about rural Sweden - compulsory military service, Lutheran pastors medling in the lives of their parishioners, a social hierarchy that all but precluded upward mobility..."

Som tur var har vi kommit en bit på vägen ifrån detta, men ibland kan det vara bra att påminnas om var vi kommer ifrån. Det här är precis det som jag tycker om med böcker. Som med inget annat får de mig att tänka, känna, undra och samtidigt lära mig nya saker varje dag.

No comments: