Sunday, July 31, 2016

Hiking och Bourne

Trots att vi vaknar klockan sex hinner klockan bli nio innan vi lämnar huset för att bege oss till Ward Pound Ridge Reservation som ligger 45 minuters bilresa härifrån. Med Lilla O kvar i Sverige har vi möjlighet att välja helt själva vad vi vill göra. Eftersom jag fortfarande är Sverigesmittad vill jag vara utomhus och har därför insisterat på en skogspromenad.

Den värsta hettan från tidigare i veckan har lagt sig och 45 minuter norr om oss är det, om inte svalt så åtminstone inte alltför varmt. I Ward Pound Ridge Reservation finns det många olika trails att välja mellan och vårt val faller på något lätt, 3.1 miles. Förutom att det är lite mycket mygg på vägen är det en vacker skogsstig. Vi tar en omväg via Bear Rock Petroglyph som är en typ av hällristning där vi passar på att inte vårt medhavda kaffe (inte på stenen dock). Det var inte igår vi hade med oss kaffe i termos kan jag meddela.




Efter vår promenad som tar betydligt längre tid än man kan tro, kör vi tio minuter till The Inn at Pound Ridge för att äta lunch. Denna restaurang ägs av Jean-Georges Vongerichten som är en av New Yorks prominenter bland restauratörer. Vi noterar att övriga gäster inte kommer direkt från två timmars skogspromenad men vi har i alla fall varit försigkomna nog att inte ha uppenbara träningskläder på oss. Såväl mat som miljö är perfekt och förstärks ytterligare av att vi en kvart tidigare har befunnit oss mitt i skogen. Charmen med New York är att man inte behöver befinna sig i New York City för att ta del av förstklassiga restauranger.

Dagen avslutar vi med Jason Bourne på bio med Alicia Vikander i en av huvudrollerna. Lite för mycket biljakter och slagsmål för min smak, men det visste jag innan så jag får skylla mig själv.


No comments: