Monday, February 11, 2013

Utbildning

Om jag inte trodde att det var helt lönlöst hade jag skrivit ett brev till vår utbildningsminister. Att vår skola inte fungerar i dag är nog alla överens om och jag tror att det arbetas hårt på utbildningsdepartementet just nu för att göra något åt det. men görs det rätt saker?

För det första, sluta ändra om hela tiden. På hundra år har vi haft fyra olika betygssystem. Det betyder att ingen generation har förstått sina egna barns betygssystem. Ju mer bortkollrade föräldrar är från hur det fungerar i skolan, desto mindre stöd kan de vara till sina barn. Vilket osökt leder in till nästa punkt.

Tillåt föräldrars insyn tills barnen har gått ut gymnasiet, i alla fall tills barnen har flyttat hemifrån. I dag utestängs föräldrar från skolkrapporter, utvecklingssamtal och varningar så fort barnen har fyllt arton. Att pojkar har sämre betyg än flickor när de går ut gymnasiet är allmänt känt. Kanske hade dessa pojkar behövt en extra knuff från sina föräldrar? Som det är i dag kan man på examensdagen få reda på att ens barn inte ens har godkända betyg i alla ämnen.

Jag tror att grunden på resultat i skolan är höga förväntningar från lärare och föräldrar. Vi måste våga tro att barn kan förstå svåra texter, lösa komplicerade tal och sätta sig in i avancerad teknik. Därför måste vi föräldrar ha höga förväntningar på skolan. Inte nöja oss med det vi får.

No comments: