Thursday, January 31, 2013

Önskedag

Barnen i Lilla O:s klass har fått skriva ner sin önskedag om de hade hur mycket pengar som helst till sitt förfogande. Efter att ha bara hört Lilla O:s önskedag inser jag att detta material skulle tjäna alldeles utmärkt som samtidsmarkör.

Det första som skulle hända denna speciella dag i vår dotters liv är att hon går och införskaffar sig en iphone 5. Utav allt man kan önska sig här i världen finns det inget som tingar högre värde än en iphone 5. Att hon redan har en ipod touch av senaste modellen med vilken hon kan göra allt utom att ringa, spelar ingen roll. En iphone 5 ska det vara. Denna önskan är inget unikt för vår nioåring tror jag, snarare tvärtom.

Nästa aktivitet denna händelserika dag är en resa till New York för att hälsa på sina kompisar. Därefter bär det av till San Francisco för ett besök på Six Flags och sist men inte minst en liten tur till Luang Prabang för att hälsa på Farfar.

Snacka om att vyerna har förändrats sedan jag var nio år. På sin höjd skulle jag ha önskat mig en Barbie och ett besök på Gröna Lund. Jag skulle aldrig kommit på tanken att man kunde resa över Atlanten, så där bara. Än mindre till Asien. Landet Laos hade jag inte ens kunnat pricka in på kartan.

Jag hoppas att våra initierade och beresta barn drar nytta av alla intryck de får i sina unga år och gör något bra utav det. Så att de inte blir pompösa kolonisatörer med endast sitt eget bästa för ögonen.

No comments: