Tuesday, June 5, 2012

Nationaldagsfirande

Ring P1 är ett hopplöst program som nästan gör ont att lyssna på, vilket jag heller inte brukar göra. Däremot går det inte att värja sig för reklamen för programmet som är insprängt i P1:s morgonsändning. I dag var det en kvinna som ringde in och fräste fram sitt ogillande över Sveriges Nationaldag. "Varför ska vi i Sverige fira nationaldagen? Vi har väl inget att fira". Vad hon egentligen menar med det påståendet vet jag inte, eftersom jag aldrig hörde programmet, bara reklamen, men uttalandet talar för sig själv.
Hur bortskämd, inskränkt och enfaldig får man vara? Utav alla länder man kan födas i har jag och hon på radion (vet jag inget om i och för sig, men det lät så) lyckats födas i ett land med välstånd, social välfärd och utan något krig i mannaminne. Alla i Sverige har förutsättningar att skaffa sig en lång utbildning, är du sjuk får du billig sjukvård, diskriminering i alla dess former är förbjudet och vi har en luft vi kan andas i. I dag har vi dessutom en ekonomi i balans, vilket större delen av vår omgivning inte har.

Ibland kan jag tycka att det är för mycket av det goda, att människor även måste ta ansvar för sina egna liv. När jag hör en så otacksam människa uttala sig som tydligen inte alls har förstått att värdera vilket fantastiskt land vi har, blir jag ännu mer övertygad om att vi ibland kastar pärlor för svin.

3 comments:

Anna K said...

Amen!

Anna K said...

Amen!

Camilla Tivell said...

Kan inte göra annat än att hålla med dig Kina, Sverige är ett fantastiskt land!!