Monday, August 29, 2011

Bibliotek

I vanliga fall äter vi middag runt klockan sju på kvällen. En vana som har medfört att kvällen tar slut när middagen är över. I dag när jag kom hem från jobbet strax efter fem var maken redan i full gång med middagsbestyren vilket innebar att middagen var avklarad redan innan klockan 18.

Bakgrunden till detta var kvällens föräldramöte där familjen skulle representeras av pappan. Uppsidan blev att Lilla O och jag fick tid över för en promenad till biblioteket. Nu läses det nämligen böcker i stora lass här hemma. Tyvärr inte av mig kanske jag ska förtydliga.

Två böcker lånades på bibliotekets barnavdelningen men innan vi lämnade lokalen ville Lilla O återigen besöka stora salen. Hon gjorde det nyligen med sin pappa men den här gången ville hon gå hela vägen, längst upp. Så långt upp som pappan inte vågade gå eftersom han är höjdrädd. Enligt dotterns utsago i alla fall.

Stockholms Stadsbibliotek är verkligen en magisk plats. Jag får nästan som fjärilar i magen när jag vandrar utefter bokraderna. Så ofantligt många världar och livsöden som representeras av de färgade bokryggarna. Den stora frågan jag ställer mig är varför jag överhuvudtaget köper böcker när en så stor skatt finns att ta del av helt gratis?

No comments: