Saturday, November 19, 2016

Lund

Jag lämnar ett New York med 16 grader celsius och underbart solsken och anländer till ett regnigt Lund där termometern säger sju grader men det känns som två. Klockan är strax efter 8:30 när jag kliver av tåget men min kropp säger 2:30 och vill inget annat än att krypa ner i en säng.

Framme på hotellet ber jag om att få checka in och ursäktar min tidiga ankomst med att jag inte har någon annanstans att ta vägen. Hotellreceptionisten ser kanske tröttheten i min blick och uppgraderar mig till ett tillgängligt dubbelrum för bara 100 kronor natten. Rummet visar sig vara ett mycket rymligt hörnrum med utsikt över Bantorget och Klostergatan. Jag lyder min kropp och kryper ner i sängen ett par timmar för att klara mig fram till kvällen.

Framåt lunch anländer stora barnens pappa och vi beger oss tillsammans till Stora Lilla F som förbereder för fullt helgens stora händelse på Blekingska Nationen. Vi hinner med en kaffe tillsammans innan vi inser att vi är mer i vägen än sällskap.

På eftermiddagen möter vi upp Sonen för att säkerställa att alla frackdelar finns på plats inför morgondagens bal. När skjorta, väst, fluga, skor och hängslen är införskaffade har vi bara en kort vila innan kvällens middag. Sonen kommenterar muntert hur konstigt och ovanliga orden känns - på middag med sin mamma och pappa. En konstellation som faktiskt aldrig har funnits i sonens medvetande eftersom vi varit skilda sedan han var sex månader gammal.

Klockan 21:30 beger sig Sonen vidare till nattliga festligheter i Malmö och jag tycker att det känns precis lagom att gå och lägga sig, trots att min kropp borde tycka annorlunda.

No comments: