Sunday, November 20, 2016

Bal

Till och med sonen har fått på sig fracken efter konstens alla regler och tillsammans med 250 studenter samt 30 föräldrar och alumni anländer vi till AF-Borgen i Lund. Själv har jag dammat av den enda långklänning jag har, som även senast användes i Lund men den gången på bröllop.

All den studentikosa verksamhet som jag själv inte deltog i som student på Handelshögskolan på 80-talet tar Lilla Stora F igen under sin tid i Lund. För henne är en bal på slottet vardagsmat. Jag kan inte minnas när jag senast drog på mig högtidsdräkt förutom på enstaka frackbröllop.

Jag har fått den äran att sitta vid honnörsbordet tillsammans med Kuratel, hedersgäster och proffsalumni. Stämningen är hög och mina jämnåriga bordskamrater blir överlyckliga när de då och då blir tystade av de vaktande marskalkerna.

Så är det dags för Quratorn att hålla tal och min lilla, späda, söta dotter kliver upp på scenen. Vägen fram kantas av uppmuntrande applåder och hejarop. Högst av alla klappar och ropar den stolta mamman. Lilla Stora F håller ett underbart professionellt tal med fokus på vikten av att göra det som är rätt och att använda sitt engagemang till positiv förändring. Talet avslutas med stående ovationer och jag är så stolt att jag tror att jag ska spricka.

No comments: