Sunday, March 4, 2012

Lammstek

Vårt sportlov började barnfritt i NYC men avslutas med familj och skidåkning i Ockelbo med omnejd. Innan vi lämnar Stockholm passerar vi Håkans kött i Helenelund och förser oss med en lammstek med ben att tillaga på fredagskvällen till min pappa och syster.

Trots den kraftiga vinden har vi en underbar dag i backen på fredagen och har svårt att slita oss från skidåkningen. Vi får därför lite bråttom eftersom vi har lovat att hälsa på min syster innan middagen i hennes hus ett par mil norr om Ockelbo, en middag vi dessutom ska stå för. Men allt ordnar sig med god planering och lite så där i farten sladdar vi förbi Ockelbo, slänger in lammsteken i ugnen och fortsätter vidare mot Lingbo.

Väl tillbaka möts vi av ett helt svart hus och inte av en doftande lammstek som vi har väntat oss. Jag blir alldeles kall och under ett par minuter tror jag att det är min lammstek som har skapat kortslutning. Men det visar sig att hela Ockelbo är strömlöst och att det inte har något med min matlagning att göra. 

Som tur är hade ugnen hunnit att få upp lite värme innan den la av och trots att vi får ytterligare ett strömavbrott under matlagningen lyckas vi prestera en fantastisk god middag med den saftigaste av lammstekar, även om middagen blir lite senare än vi har tänkt. Saftigheten har vi nog strömavbrotten att tacka för. 

No comments: