Monday, April 24, 2017

Twin Peaks

Det finns många sätt att bonda med sina barn och de varierar också över åren. För Lilla O och mig är det TV-serier som gäller för närvarande. Länge har Once Upon a Time varit i fokus (vi är på säsong 6 vilket säger en del), men på sistone har Lilla O dragit in mig i Riverdale. En serie som baseras på Archie Comics, eller Acke som vi sa på min tid.

Mycket i serien Riverdale har fått mig att tänka på Twin Peaks, inte minst Mädchen Amick som spelade Shelly i Twin Peaks men nu har blivit medelålders och spelar mamma till Betty. I år är det 27 år sedan som Twin Peaks sändes i Sverige första gången och för min egen del har nog få TV-serier givit lika långvarigt positivt intryck.

Allt detta har gjort Lilla O nyfiken på den gamla klassikern och vi har nu hittat en ny serie att följa tillsammans. Än så länge har vi klarat av första avsnittet, en pilot på 1,5  timme, och vi är helt enade om att fortsätta titta. Jag minns inte varenda karaktär, men allt eftersom de dyker i rutan väcks minnen till liv. Kvalitetsmässigt står den sig bra, även om tempot och färgerna är annorlunda mot dagens serier.

Lämpligt nog har Mark Frost och David Lynch gjort en tredje säsong som har premiär den 21 maj i år där många av de ursprungliga skådespelarna dyker upp. I alla fall här i USA finns Twin Peaks på Netflix, så det är bara att sätta igång och fräscha upp minnet innan nästa säsong kommer.

No comments: