Tuesday, November 13, 2012

Ordlek

Efter flera månaders planering har Lilla O idag varit runt i kvarteret och intervjuat cafë- och butiksinnehavare tillsammans med en kompis. De planerar en tidning, inspirerade av boken Varg nosar och jagar av Ulf Nilsson. Eftersom de inte har tillgång till ett eget tryckeri har de tänkt göra en webtidning i tidens anda.

När jag var liten gjorde vi också tidningar i alla dess former. Vår ambition var dock aldrig att några andra än vi skulle kunna läsa tidningen. Det räckte därför gott med ett exemplar av varje nummer. Förutom tidningar skrev jag böcker på mammas gröna skrivmaskin av årsmodell 1948. De distribuerades inte heller till någon allmänhet, men mina nära vänner brukade tvingas läsa dem.

Det man kan fråga sig är varför jag, som har arbetat med ekonomi i hela mitt liv, lekte med ord och inte med siffror som barn? Om excel hade funnits hade jag då använt min fritid till att katalogisera min Starletsamling istället? Eller förstod jag tidigt att även om jag älskar ord, är min komparativa fördel siffror?

Oavsett vad är jag nöjd med mitt yrkesval men inte förvånad över att inget av mina barn tycks gå i mina fotspår. För min son tycks i och för inte ord stå högt i kurs, snarare bilder, vilket är ännu längre från ekonomi.

No comments: