Monday, November 12, 2012

Lund

Jag gör ett nytt försök. Efter tre veckors uppehåll ska jag ta tjuren vid hornen och börja skriva igen. Nästan varje dag tänker jag på vad jag skulle vilja skriva om, sedan fastnar jag framför jobbdatorn när kvällsbestyren är avklarade.

Under Allhelgonahelgen var vi i Lund och hälsade på Stora Lilla F. På några månader har min duktiga dotter skaffat en bra bostad med allt väsentligt inom fem minuters cykelavstånd, ett perfekt extrajobb samt massor av vänner och bekanta. Dessutom har hon klarat av sin första tenta och ligger därmed i god fas med sina studier.

På samma sätt som jag för ett år sedan var avundsjuk på hennes äventyr i Sydostasien är jag nu avundsjuk på det studentliv hon får uppleva. Visst gick jag i en av Sveriges bästa skolor, men så mycket till studentliv var det inte för min del. Inte på det sätt som Stora Lilla F upplever i Lund.

Men jag är inte den som tror på slumpen. Jag var där jag var av en anledning och Stora Lilla F är där hon är av helt andra anledningar. Hennes bakgrund och erfarenheter är helt andra än mina var när jag var 20 år.

Det underbara med barn är just att man får uppleva så mycket igen även om det denna gång sker indirekt. Därför kan jag nu vid 47 års ålder (från och med idag) få vara student i Lund utan att det verkar ett dugg konstigt.

No comments: