Sunday, May 7, 2017

Neuberger Museum of Art

Några minuter innan jag kommer fram till parkeringen får jag ett textmeddelande från min granne att hon är framme och väntar i museets foajé, "det är ganska svårt att hitta" tillägger hon. Hur svårt kan det vara att hitta till ett konstmuseum ute i förorten, tänker jag lite överlägset, Google Maps funkar ju i alla lägen.

Väl framme på parkeringen förvånas jag över att såväl parkering som museibyggnad är så stor. Jag befinner mig ändå norr om White Plains, mitt i Westchester County, inte på Manhattan. Jag textar min granne att jag är framme på parkeringen och snart ansluter i foajén. Därefter börjar jag leta efter entrén. Sakta börjar jag inse att denna stora byggnad inte alls är museet utan ett universitet med en mängd byggnader. Själva museet är bara en liten bisyssla som de har gömt någonstans i detta enorma betongkomplex.

Efter att ha frågat mig fram tre gånger når jag äntligen fram till entrén och jag får tyst för mig själv be om ursäkt för att jag ifrågasatt min grannes lokalsinne. Neuberger Museum of Art visar sig vara ett litet, men intressant konstmuseum med en stor avdelning afrikansk konst av outgrundlig anledning. Bäst var argentinaren Leandro Erlich, med sina fantasifulla installationer. Den av svarta dukar övertäckta konsten förstod vi oss däremot inte riktigt på.

No comments: